donderdag 11 april 2013

Health ~ Rooibos thee

Ik heb in een eerder blog "Thee & Afvallen" al over Rooibos thee gehad,
Maar Rooibos thee doet nog veel meer dan alleen helpen bij het afvallen.



Bron foto: www.bliss-koffie-thee.nl 


Ik begin eerst met de geschiedenis van deze thee:
Rooibos thee komt van een struik welke alleen in Zuid-Afrika groeit.
Aan deze struik zitten hele mooie gele bloemetjes, maar het zijn de naalden aan deze struik waar de Rooibos thee van gemaakt wordt.





















Bron foto's: lesgourmandisesdemaou.blogspot.com


Rooibos thee is een kruiden drank boordevol vitamines en mineralen.
De thee zit naast de vele anti-oxidanten (50x meer dan Groene thee) ook boordevol Vitamine C en de volgende mineralen:

Natrium (goed voor het evenwicht van onze vochthuishouding);
Calcium (goed voor de botten);
Koper (draagt bij aan ons zuurstoftransport, en zorgt er voor de opname van ijzer);
Kalium (regelt bloedsuikerspiegel en bloeddruk);
Mangaan (van belang voor de vorming van botweefsel);
Zink (is nodig voor de opbouw van eiwitten (ook dus goed voor onze nagels));
Fluor (voorkomt tandbederf);
IJzer (belangrijk voor de aanmaak van rode bloedlichaampjes en de spijsvertering);
Magnesium (belangrijk voor bot opbouw, energiestofwisseling, goed functioneren van de
                             spieren)


Verder bevat Rooibos thee GEEN cafeïne.
Werkt Rooibos thee heel rustgevend;
Het verkleint de kans op hart- en vaatziekten;
Is het goed voor de stoelgang, verminderd maagkrampen en diarree;
En helpt tegen een hoge bloeddruk

Hoe kan je Rooibos thee het beste drinken:
Je kan Rooibos thee zetten zoals je gewend bent om thee te zetten.
Voor de beste kwaliteit, heb ik gelezen,  is het beter om een pannetje koud water op het vuur te zetten of je waterkoker met koud water te vullen. En daar meteen 2 à 3 theezakjes in te doen om mee te laten koken.



Dan komen de vitamines en mineralen beter tot hun recht.
Ik persoonlijk laat gewoon het water koken tot 70 of 85 graden en doe dan m'n zakje erin.


Bron foto: www.msweb.nl


En dan heb je een heerlijk glas Rooibos thee!!!!

Mijn mening over deze thee:
Ik vind het een heerlijke thee, vooral voor een moment van rust.
Het heeft een lekkere volle maar zachte smaak.
Ook in de winter drink ik de thee graag om lekker op te warmen.



Drinken jullie ook Rooibos thee?
Of gaan jullie de Rooibos thee nu drinken na aanleiding van dit blog?
Ik ben benieuwd naar jullie reactie! 




Geen opmerkingen: